- - - - - -
A+ R A-

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Jak rozpoznać, że dziecko może mieć problemy w zakresie integracji sensorycznej?

Symptomów, których obecność może wskazywać na zaburzenia sensoryczne jest wiele ale najczęściej spotykane to:

  • dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
  • występują u niego trudności z samodzielnym piciem, Żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
  • źle toleruje wykonywane przy nim czynności pielęgnacyjne i higieniczne, takie jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
  • wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie. Ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów.
  • ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  • jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
  • trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
  • jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  • bywa uparte, negatywistyczne,
  • w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
  • nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie, łapanie, odbijanie piłki, pływanie. Raczej omija przeszkody w terenie niż pokonuje je. Wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi. Kiedy próbujemy pomóc dziecku w przyjęciu jakiejś pozycji ciała wydaje nam się ono bezwładne, ciężkie lub sztywne. Podczas gimnastyki lub rytmiki wielu ćwiczeń nie jest w stanie wykonać, podobnie podczas swobodnych zabaw ruchowych – nie może dotrzymać kroku rówieśnikom
  • ruchy dziecka są niezgrabne – zbyt zamaszyste, kanciaste, często przytrafiają mu się przykre przygody, tj. rozlanie picia, strącenie czegoś, rozsypanie. Nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, futryny, inne dzieci,
  • niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, tj. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
  • nie lubi dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem, nie lubi turlać się po podłodze, podskakiwać, robić fikołków,
  • lub przeciwnie – uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego
  • przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża,
  • w nowym miejscu dziecko czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
  • często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni. Podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
  • nie ma dominacji jednej ręki i żadna nie jest dostatecznie sprawna,
  • ma trudności w nauce, zwłaszcza z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy, zdarza się, że zaczyna czytać wyrazy od końca, opuszcza litery, sylaby, gubi miejsce, w którym czytało
  • ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
  • poproszone o coś często albo się z tym opóźnia, albo w ogóle zapomina
  • dziecko sprawia wrażenie słabego, szybko się meczy,
  • nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to
  • cierpi na chorobę lokomocyjną, Pojedynczy objaw nie stanowi wskazania do diagnozy integracji sensorycznej, lecz gdy występuje kilka a tym bardziej kilkanaście z nich – to warto skontaktować się z terapeutą integracji sensorycznej. opracowała: