Integracja sensoryczna.
- Kategoria: Terapia
- Opublikowano: piątek, 01 listopad 2019 18:58
- Super User
- Odsłony: 482
Integracja Sensoryczna
Terapia Integracji Sensorycznej to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych .
Metoda została odkryta na początku lat 60tych XX wieku i od tego czasu jest rozwijana, znajduje też coraz więcej zwolenników doceniających jej pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Terapia przez dzieci odbierana jest jako zabawa. Terapeuta prowadzący zajęcia „bawi się” z dzieckiem w określony sposób, dostarczając odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Poprzez celowe pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz podawanie stymulacji na określone zmysły, terapeuta poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka. Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej zwykle zachowują się inaczej niż rówieśnicy. Często mówi się o nich, że są „niegrzeczne”, „niezdarne”, „agresywne”, „niedelikatne”. Zdarza się też, że dziecko z zaburzeniami jest „roztargnione”, „leniwe”, „buja w obłokach”. Zachowania takie nie wynikają ze złej woli dziecka, ale są spowodowane odmiennym funkcjonowaniem układu nerwowego.
Zachowania, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:
- Nadmierna ruchliwość
- Upodobanie do skakania z wysokości, skakania po meblach
- Brak „wyczucia” i delikatności przy okazywaniu uczuć (zbyt mocne przytulanie się)
- Trudności w uczeniu się jazdy na rowerze
- Niechęć do obcinania włosów i paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
- Opóźniony rozwój mowy
- Trudności z koncentracją
- Niechęć do zabaw manualnych (rysowanie, wycinanie, kolorowanie)
- Chodzenie na palcach
- Upodobanie do przepychania/ciągnięcia innych osób lub przedmiotów
- Mylenie podobnych liter (p-b-d, l-t-ł)
- Niechęć do zabaw ruchowych z rówieśnikami
- Trudności na rytmice lub na zajęciach W-F
- Nieuzasadnione agresywne zachowania wobec otoczenia
- Skłonność do przesadnych reakcji na otoczenie
- Trudności z zasypianiem
Zajęcia w naszym gabinecie odbywają się w specjalnie do tego przygotowanej sali, wyposażonej w nowoczesny sprzęt i atrakcyjne dla dzieci zabawki. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dodatkowo, dziecko wykonuje różne ćwiczenia ruchowe, doświadcza zadań wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować te informacje.
Zajęcia trwają 45-50 min. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od indywidualnych potrzeb pacjenta i waha się od jednego do trzech spotkań w tygodniu. Dodatkowo, terapeuta określa program prac domowych, które dziecko wykonuje w domu przy pomocy rodziców (ok. 5-10 min codziennie).