- - - - - -
A+ R A-

Integracja sensoryczna.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Integracja Sensoryczna

Terapia Integracji Sensorycznej to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór                                    i przetwarzanie bodźców zmysłowych .

Metoda została odkryta  na początku lat 60tych XX wieku i od tego czasu jest rozwijana, znajduje też coraz więcej zwolenników doceniających jej pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Terapia przez dzieci odbierana jest jako zabawa. Terapeuta prowadzący zajęcia „bawi się” z dzieckiem w określony sposób, dostarczając odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Poprzez celowe pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz podawanie stymulacji na określone zmysły, terapeuta poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka. Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej zwykle zachowują się inaczej niż rówieśnicy. Często mówi się o nich, że są „niegrzeczne”, „niezdarne”, „agresywne”, „niedelikatne”. Zdarza się też, że dziecko z zaburzeniami  jest „roztargnione”, „leniwe”, „buja w obłokach”. Zachowania takie nie wynikają ze złej woli dziecka, ale są spowodowane odmiennym funkcjonowaniem układu nerwowego.

 Zachowania, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:

  • Nadmierna ruchliwość
  • Upodobanie do skakania z wysokości, skakania po meblach
  • Brak „wyczucia” i delikatności przy okazywaniu uczuć (zbyt mocne przytulanie się)
  • Trudności w uczeniu się jazdy na rowerze
  • Niechęć do obcinania włosów i paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
  • Opóźniony rozwój mowy
  • Trudności z koncentracją
  • Niechęć do zabaw manualnych (rysowanie, wycinanie, kolorowanie)
  • Chodzenie na palcach
  • Upodobanie do przepychania/ciągnięcia innych osób lub przedmiotów
  • Mylenie podobnych liter (p-b-d, l-t-ł)
  • Niechęć do zabaw ruchowych z rówieśnikami
  • Trudności na rytmice lub na zajęciach W-F
  • Nieuzasadnione agresywne zachowania wobec otoczenia
  • Skłonność do przesadnych reakcji na otoczenie
  • Trudności z zasypianiem
Jak wyglądają zajęcia Integracji Sensorycznej

Zajęcia  w naszym gabinecie odbywają się w specjalnie do tego przygotowanej sali, wyposażonej w nowoczesny sprzęt i atrakcyjne dla dzieci zabawki. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dodatkowo, dziecko wykonuje różne ćwiczenia ruchowe, doświadcza zadań wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować te informacje.

Zajęcia trwają 45-50  min. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od indywidualnych potrzeb pacjenta i waha się od jednego do trzech spotkań w tygodniu. Dodatkowo, terapeuta określa program prac domowych, które dziecko wykonuje w domu przy pomocy rodziców (ok. 5-10 min codziennie).